Statut
Statut
Organizacji Pracodawców – Reklamodawców
(TEKST JEDNOLITY UWZGLĘDNIAJĄCY ZMIANY z dnia 8 listopada 2024 roku)
Rozdział I
Postanowienia Ogólne
§1.
- Organizacja Pracodawców – Reklamodawców pod nazwą Polska Organizacja Reklamodawców (zwana dalej: „POR ”) jest dobrowolną, samorządną, organizacją pracodawców w rozumieniu ustawy z dnia 23 maja 1991 roku o organizacjach pracodawców.
- Organizacja zrzesza przedsiębiorców, którzy za pośrednictwem mediów zlecają opublikowanie lub wyemitowanie reklam promując swoje produkty, usługi i towary, kierując swoją ofertę handlową do konsumentów lub innych podmiotów gospodarczych (potencjalnych kontrahentów). Działalność Organizacji oparta jest na obowiązujących przepisach prawa, w szczególności ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców oraz postanowieniach niniejszego Statutu.
- Strukturę wewnętrzną Organizacji określa niniejszy Statut oraz regulaminy wewnętrzne.
- Organizacja zgodnie z intencją jej członków jest organizacją non-profit.
§2.
- Organizacja działa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej oraz za granicą z uwzględnieniem przepisów prawa miejscowego.
- Siedzibą Organizacji jest Warszawa.
- Organizacja może być członkiem krajowych (federacyjnych i konfederacyjnych) oraz zagranicznych organizacji o celach zbieżnych z celami statutowymi Organizacji.
§3.
Organizacja może posługiwać się nazwą skróconą POR i używać pieczęci z napisem: Polska Organizacja Reklamodawców POR oraz własnego znaku graficznego (logo).
Rozdział II
Cele i sposób działania Organizacji
§4.
- Do zadań Organizacji należy w szczególności:
1) ochrona praw i interesów Członków Organizacji jako pracodawców;
2) reprezentowanie i ochrona interesów Członków Organizacji w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej we wszystkich sprawach dotyczących komunikacji marketingowej, w szczególności wobec organów państwowych, samorządowych, mediów, opinii publicznej oraz innych organizacji o celach zbieżnych z celami statutowymi Organizacji;
3) ochrona wolności komunikacji handlowej i uczciwej konkurencji na wolnych rynkach reklamy oraz transparentności w dwustronnych stosunkach handlowych między kontrahentami biznesowymi;
4) wpływanie na rozwój rynku reklamy poprzez m.in. promowanie uczciwej konkurencji na wolnych rynkach reklamy, zgodnej z obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie (tj. przepisami ustawy o ochronie konkurencji i praw konsumentów oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji) i podejmowanie działań regulacyjnych wzmacniających konkurencyjność tych rynków reklamy;
5) formułowanie i rozpowszechnianie postulatów (stanowisk) Członków Organizacji w zakresie badań mediów w celu optymalizowania planowania i efektywności inwestycji reklamowych;
6) promowanie międzynarodowych standardów relacji i współpracy pomiędzy podmiotami funkcjonującymi na rynku reklamy;
7) promowanie działań mających na celu kontrolowanie wiarygodności przekazu reklamowego i danych publikowanych przez pracodawców komercyjnie wykorzystujących reklamę;
8) inicjowanie tworzenia lub nowelizacji przepisów, przedstawianie stanowiska lub prezentowanie opinii w toku procesu legislacyjnego dotyczącego rozwiązań prawnych dotyczących bezpośrednio lub pośrednio funkcjonowania i wykonywania usług reklamowych i reklamy;
9) wyrażanie opinii o projektach rozwiązań odnoszących się do funkcjonowania i wykonywania usług reklamowych i reklamy, w tym do przygotowywaniu aktów prawnych w tym zakresie;
10) dokonywanie ocen wdrażania i funkcjonowania przepisów prawnych odnoszących się do funkcjonowania i wykonywania usług reklamowych i reklamy;
11) zbieranie danych statystycznych i wyników badań (analiz) związanych z reklamą i rozpowszechnianie tych danych i informacji wśród Członków Organizacji;
12) gromadzenie i rozpowszechnianie informacji dotyczących funkcjonowania i wykonywania usług reklamowych i reklamy w kraju i za granicą;
13) kształtowanie i upowszechnianie zasad etyki dotyczących funkcjonowania i wykonywania usług reklamowych i reklamy, w szczególności opracowywanie i doskonalenie norm rzetelnego postępowania w tym zakresie;
14) przeciwdziałanie nieuczciwej konkurencji i nieuczciwej reklamie - sprzecznych z obowiązującymi przepisami prawa,
15) ochrona interesów konsumentów poprzez kształtowanie popytu za pośrednictwem reklamy na produkty i usługi;
16) współpraca z zagranicznymi czy międzynarodowymi organizacjami reklamodawców w zakresie rozpowszechniania i promowania zasad etycznych i dobrych praktyk reklamowych.
2. Organizacja realizuje swoje cele poprzez:
1)udzielanie pomocy i porad Członkom Organizacji,
2) wspieranie Ich inicjatyw gospodarczych,
3) współpracę z organami władzy i administracji państwowej i samorządowej oraz organizacjami społecznymi i gospodarczymi o podobnym charakterze,
4) współpracę z mediami,
5) przygotowywanie i opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących funkcjonowania i wykonywania usług reklamowych i reklamy,
6) udział (członkostwo) w międzynarodowych organizacjach zrzeszających reklamodawców lub w organizacjach o celach zbieżnych z celami statutowymi Organizacji,
7) prowadzenie działalności szkoleniowej poprzez organizowanie sympozjów, seminariów czy kongresów,
8) inicjowanie działań mających na celu przeciwdziałanie przypadkom nieuczciwej i nierzetelnej konkurencji, które naruszają obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, zwłaszcza ustawy o ochronie konkurencji i praw konsumentów oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
9) współpracę z ruchem konsumenckim;
10) wykonywanie analiz ekonomicznych i marketingowych dla potrzeb Członków Organizacji i niezbędnych do działalności statutowej.
Rozdział III
Członkowie Organizacji, ich prawa i obowiązki
§5.
- Członkiem Organizacji może być pracodawca w rozumieniu art. 3 Kodeksu Pracy („Pracodawcą jest jednostka organizacyjna, choćby nie posiadająca osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one pracowników”), który:
1) prowadząc działalność gospodarczą, dla promowania swoich produktów i/lub usług korzysta z reklamy w sposób periodyczny,
2) ma na terytorium Rzeczypospolitej miejsce zamieszkania lub siedzibę;
3) którego liczba zatrudnionych przekracza 20 osób.
4) nie uzyskuje przychodów z działalności reklamowej w stosunku wyższym niż 15 % w stosunku do wolumenu przychodów ogółem rocznie”- prowadząc działalność gospodarczą, dla promowania swoich produktów i/lub usług korzysta z reklamy w sposób periodyczny,
- ma na terytorium Rzeczypospolitej miejsce zamieszkania lub siedzibę,
- którego liczba zatrudnionych przekracza 20 osób.
- nie uzyskuje przychodów z działalności reklamowej w stosunku wyższym niż 15 % w stosunku do wolumenu przychodów ogółem rocznie”.
- Członek Organizacji może wykonywać swoje prawa i obowiązki w Organizacji osobiście (osoby fizyczne) bądź przez przedstawiciela (jednostki organizacyjne).
§6. – Członkowie Założyciele
Status Członków Założycieli posiadają podmioty (pracodawcy) uczestniczący w Zgromadzeniu Założycielskim, którzy głosowali za podjęciem uchwały o założeniu Organizacji, i którzy w uchwale podjętej na Zgromadzeniu Założycielskim określeni zostali jako Członkowie Założyciele. Wysokość składek członkowskich należnych od Członków Założycieli określa uchwała podjęta na Zgromadzeniu Założycielskim Organizacji. Wysokość składek członkowskich należnych od Członków Założycieli może ulec zmianie w trybie określonym w innych postanowieniach Statutu.
§7. – Członkowie Zwyczajni
- Kandydat na Członka Organizacji (zwany dalej „Kandydatem”) winien złożyć Zarządowi następujące dokumenty w formie pisemnej lub elektronicznej:
1) deklarację członkowską;
2) aktualny wyciąg z właściwego rejestru lub CEiDG;
3) uchwałę lub decyzję właściwego organu zezwalającą na przystąpienie i członkostwo,
4) personalne i adresowe dane osoby mającej reprezentować Członka w Organizacji;
5) zgodę na przesyłanie faktur i not statutowych w formie dokumentowej. - Zarząd Organizacji ma obowiązek rozpatrzeć wniosek przystępującego kandydata w terminie 30 dni od daty złożenia kompletu dokumentów.
- Zarząd Organizacji podejmie decyzję o przyjęciu lub odmowie przyjęcia Kandydata na Członka Organizacji w formie uchwały, zawiadamiając na piśmie Kandydata o podjętej decyzji w terminie 14 dni od jej podjęcia. W przypadku odmowy Zarząd Organizacji jest zobowiązany uzasadnić swoją decyzję.
- Kandydat staje się Członkiem Organizacji po otrzymaniu pozytywnej decyzji i po dokonaniu wpłaty wpisowego na rachunek bankowy Organizacji. Członkostwo obowiązuje od pierwszego dnia następnego miesiąca po spełnieniu powyższych warunków.
- W przypadku odmowy przyjęcia w poczet członków Organizacji, Kandydat może odwołać się w formie pisemnej do Rady w terminie 14 dni od otrzymania odmownej decyzji. Rozpatrzenie odwołania musi nastąpić na najbliższym posiedzeniu Rady. Rada podejmuje uchwałę i doręcza ją Kandydatowi w terminie 14 dni. Kandydat może odwołać się do Walnego Zgromadzenia w przypadku:
1) niekorzystnej dla niego uchwały Rady;
2) w przypadku niepodjęcia uchwały na ww. posiedzeniu, bądź
3) niedostarczenia uchwały w terminie.
Kandydat składa odwołanie za pośrednictwem Rady w terminie 14 dni od dnia otrzymania uchwały Rady albo bezskutecznego upływu terminu do podjęcia bądź doręczenia uchwały przez Radę. Rada jest zobowiązana przekazać odwołanie Zarządowi celem włączenia kwestii rozpatrzenia odwołania do porządku obrad najbliższego Walnego Zgromadzenia. Uchwała podjęta przez Walne Zgromadzenie jest ostateczna.
§8.
- Wysokość wpisowego oraz sposób jego uiszczania określa uchwała Walnego Zgromadzenie (Zgromadzenia Założycielskiego – w odniesieniu do pierwszego ustalenia wysokości składek).
- Wysokość miesięcznej / rocznej stawki członkowskiej oraz termin i tryb jej uiszczania określa uchwała Walnego Zgromadzenia.
- Wysokość składki celowej, jej przeznaczenie, zakres obowiązywania oraz termin i tryb jej uiszczania określa Rada. Konieczność wpłacenia składki celowej inicjuje Zarząd Organizacji, który jest zobowiązany uzasadnić wniosek o jej wpłatę.
§9.
Członkowie Organizacji mają prawo:
1) wybierać statutowe organy Organizacji i zgłaszać do nich kandydatury swoich przedstawicieli, o ile postanowienia Statutu nie stanowią inaczej;
2) uczestniczyć w Walnym Zgromadzeniu z głosem stanowiącym;
3) uczestniczyć we wszystkich formach działalności Organizacji;
4) zgłaszać organom wnioski, propozycje, dotyczące działalności Organizacji;
5) korzystać z pomocy Organizacji w zakresie prowadzonej przez siebie działalności oraz w relacjach z pozostałymi członkami Organizacji i podmiotami trzecim.
§10.
Członkowie Organizacji zobowiązani są do:
1) przestrzegania Statutu, regulaminów i uchwał organów Organizacji;
2) współdziałania w realizacji celów statutowych Organizacji;
3) brania czynnego udziału w pracach Organizacji;
4) współdziałania w zakresie wspierania wspólnych interesów i postulatów Członków Organizacji, z poszanowaniem zasad i zwyczajów uczciwej konkurencji, etyki i dobrych praktyk handlowych;
5) kierowania się zasadami etyki w swojej działalności, w tym poszanowania zasad uczciwej konkurencji; stosowania Kodeksu Postępowania członka organizacji zatwierdzonego przez Walne Zgromadzenie
6) regularnego i terminowego płacenia składek członkowskich i składek celowych.
§11.
- Członkostwo w Organizacji ustaje w przypadku wystąpienia, wykreślenia lub wykluczenia:
1) wskutek rezygnacji, z ostatnim dniem miesiąca, w którym Zarząd otrzymał pisemną rezygnację złożoną przez Członka;
2) wskutek wykreślenia z powodu utraty statutowych wymogów członkostwa; lub nieopłacania składek w pełnej wysokości za okres sześciu miesięcy;
3) wskutek wykluczenia z powodu nieprzestrzegania postanowień Statutu, regulaminów i uchwał organów Organizacji lub gdy dalsze członkostwo nie da się pogodzić z celami Organizacji, albo gdy działanie Członka godzi w dobre imię Organizacji. - Wykreślenie lub wykluczenie Członka z powodów, o których mowa w ustępie 1 pkt 2 i 3 powyżej następuje na podstawie uchwały Zarządu, z dniem upływu terminu do złożenia odwołania, bądź w przypadku złożenia odwołania, z dniem uprawomocnienia się uchwały Zarządu w przypadku nieuwzględnienia odwołania w ramach procedury odwoławczej o której mowa w ustępie 3 poniżej.
3. Członkowi, którego dotyczy uchwała Zarządu o wykreśleniu lub wykluczeniu, przysługuje odwołanie do Rady w terminie 14 dni od dnia doręczenia uchwały. Odwołanie będzie rozpatrzone na najbliższym posiedzeniu Rady. Rada podejmuje uchwałę i doręcza ją Członkowi w terminie 14 dni od powzięcia. Członek może odwołać się do Walnego Zgromadzenia w przypadku:
1) niekorzystnej dla niego uchwały Rady;
2) w przypadku niepodjęcia uchwały przez Radę na ww. posiedzeniu bądź
3) niedostarczenia uchwały w ww. terminie.
Członek składa odwołanie do Walnego Zgromadzenia za pośrednictwem Rady w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia uchwały Rady albo bezskutecznego upływu terminu do podjęcia bądź doręczenia uchwały przez Radę. Rada jest obowiązana włączyć sprawę odwołania do porządku obrad najbliższego Walnego Zgromadzenia. Uchwała podjęta przez Walne Zgromadzenie jest ostateczna. - Członek składa odwołanie do Walnego Zgromadzenia za pośrednictwem Rady w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia uchwały Rady albo bezskutecznego upływu terminu do podjęcia bądź doręczenia uchwały przez Radę. Rada jest obowiązana przekazać odwołanie Zarządowi celem włączenia kwestii rozpatrzenia odwołania do porządku obrad najbliższego Walnego Zgromadzenia. Uchwała podjęta przez Walne Zgromadzenie jest ostateczna
Rozdział IV
Organy Organizacji
§12.
- Organami Organizacji są:
- Zarząd,
- Rada,
- Walne Zgromadzenie.
- Organy wymienione w ustępie 1 pkt 1 – 2 są organami wybieralnymi.
- Nie jest dopuszczalne łączenie członkostwa w organach wybieralnych.
§13.
- Kadencja organów wybieralnych trwa:
-w przypadku Zarządu – 2 lata;
-w przypadku Rady – 3 lata
-i jest wspólna dla wszystkich członków danego organu.
- Liczba członków danego Organu zawiera się pomiędzy minimalną i maksymalną liczbą członków organu, określoną Statutem.
§14.
- Czynne prawo wyborcze do organów wybieralnych przysługuje wyłącznie Członkom Organizacji.
Bierne prawo wyborcze do organów wybieralnych przysługuje kandydatom – osobom fizycznym, zgłoszonym przez Członków Organizacji.
- Wygaśnięcie mandatu członka organów wybieralnych następuje:
1) z datą upływu kadencji organu wybieralnego;
2) z powodu rezygnacji z pełnienia funkcji;
3) z powodu, choćby częściowej utraty zdolności do czynności prawnych;
4) z powodu śmierci. - Stwierdzenie wygaśnięcia mandatu członka organu wybieralnego o którym mowa w ustępie 2 pkt 2, 3 i 4 następuje w formie uchwały tego organu.
- W przypadku, gdy w wyniku wygaśnięcia mandatu członka Rady liczba członków spadnie poniżej minimalnej określonej Statutem liczby członków Rady, pozostałym członkom Rady przysługuje prawo – w formie uchwały - kooptacji do tego organu innych osób spełniających wymogi biernego prawa wyborczego. Kadencja członków pochodzących z kooptacji kończy się z upływem kadencji członków Rady.
- W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Zarządu - wybory uzupełniające do Zarządu przeprowadza Rada, której uchwała w tym zakresie poddana zostaje głosowaniu na najbliższym Walnym Zgromadzeniu. W przypadku zatwierdzenia wyboru dokonanego przez Radę – uznaje się, że dany członek zarządu pełnił swoją funkcję od dnia podjęcia uchwały przez Radę. W przypadku braku zatwierdzenia – uznaje się, że dany członek zarządu pełnił swoją funkcję od dnia podjęcia uchwały przez Radę członek do dnia odbycia Walnego Zgromadzenia.
Rozdział V
Zarząd
§15.
- Zarząd jest organem wykonawczym i reprezentującym Organizację.
- Kadencja Zarządu trwa 2 lata. Po upływie kadencji Członkowie Zarządu pełnią swoje funkcje do czasu ukonstytuowania się nowego Zarządu.
- Zarząd składa się z 3 do 6 osób. Liczbę członków Zarządu określa każdorazowo przed przystąpieniem do wyborów Walne Zgromadzenie.
- W skład Zarządu wchodzą:
1) Prezes,
2) Wiceprezes,
3) Członek lub Członkowie. - Wybór i odwoływanie Prezesa, Wiceprezesa oraz Członków Zarządu dokonywane jest przez Walne Zgromadzenie w głosowaniu tajnym, większością głosów Członków Związku biorących udział w głosowaniu”
- Pozostali Członkowie Zarządu są wybierani i odwoływani przez Radę w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów Członków Rady biorących udział w głosowaniu, w obecności co najmniej połowy nominalnej liczby członków Rady, spośród kandydatów przedstawionych przez Prezesa.
- Wniosek o zmianę w składzie Zarządu w trakcie kadencji może zgłosić co najmniej 5 członków Rady. Odwołanie członka Zarządu następuje w drodze uchwały Rady podjętej zwykłą większością głosów
§16.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się co najmniej raz na dwa miesiące. Pierwsze posiedzenie Zarządu odbywa się w tym samym dniu co posiedzenie Rady, na którym wybrano Zarząd.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje i przewodniczy im Prezes lub w jego zastępstwie Wiceprezes. Zwołanie posiedzenia Zarządu następuje:
1) z własnej inicjatywy;
2) na wniosek co najmniej dwóch członków Zarządu;
3) na wniosek Rady. - Posiedzenia Zarządu mogą się odbywać w formie telekonferencji lub w innej formie - zdalnie z użyciem środków komunikacji zapewniających niezakłócone odbycie posiedzenia. W takim przypadku Prezes Zarządu lub osoba przez niego wyznaczona sporządza protokół z posiedzenia, zawierający treść podjętych uchwał oraz ilość głosów oddanych na poszczególne uchwały i przesyła protokół pozostałym członkom Zarządu celem uzyskania ich podpisu.
- W przypadku braku możliwości odbycia posiedzenia Zarządu i konieczności głosowania nad uchwałami, Prezes Zarządu może zarządzić głosowanie w formie obiegowej lub za pośrednictwem platformy internetowej, rozsyłając jednocześnie do wszystkich Członków Zarządu projekty stosownych uchwał. Prezes Zarządu lub osoba przez niego wyznaczona sporządza protokół z głosowania, zawierający treść podjętych uchwał oraz liczbę głosów oddanych na poszczególne uchwały.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów. W równej liczby głosów oddanych „za” i „przeciw”, głos decydujący ma Prezes Zarządu, a przypadku jego nieobecności – Wiceprezes Zarządu
- Z zastrzeżeniem postanowień Statutu, uchwały Zarządu podejmowane są w głosowaniu jawnym
§17.
- Zarząd reprezentuje Organizację na zewnątrz i kieruje jej bieżącą działalnością, podejmując uchwały we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych organów.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków Zarządu.
- Na wniosek Prezesa Zarząd może powoływać stałe lub doraźne komisje (zespoły robocze) mające charakter opiniodawczy, doradczy lub roboczy.
- Zasady pracy Zarządu, jak też zadania i obowiązki członków Zarządu związane z prowadzeniem spraw Organizacji, zarządzanie jej majątkiem i wykonywaniem zadań statutowych określa regulamin uchwalony przez Zarząd.
- Zarząd może podjąć uchwałę upoważniającą Prezesa do podejmowania decyzji w sprawie przedstawienia stanowiska Organizacji, przygotowanych przez komisje (zespoły robocze) o których o których mowa w ustępie 3 powyżej, i kierowanych w szczególności do organów administracji publicznej oraz wysyłania wniosków, skarg i pism kierowanych do organów administracji publicznej, samorządowej mediów, opinii publicznej oraz innych organizacji bez każdorazowego podejmowania uchwał przez Zarząd. Zasady podejmowania decyzji określa Regulamin Zarządu.
§18.
- Do składania oświadczeń woli w imieniu Organizacji, w tym dotyczących jej praw i obowiązków majątkowych, wymagane jest łączne współdziałanie Prezesa lub Wiceprezesa.
- Oświadczenia woli składane Organizacji oraz doręczenia pism Związkowi mogą być dokonywane wobec jednego członka Zarządu.
- Zarząd może w razie potrzeby ustanowić pełnomocników w zakresie poszczególnych czynności bądź czynności danego rodzaju.
§19.
Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
- Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
1) opracowywanie planów działania Organizacji;
2) wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia i Rady;
3) opracowywanie preliminarzy finansowych i projektu budżetu Organizacji oraz jego zmian w trakcie roku;
4) nadawanie wybranym podmiotom współpracującym z Organizacją status partnerów strategicznych i biznesowych oraz ustalania zasad współpracy z takim partnerami”
5) zarządzanie majątkiem Organizacji;
6) wydawanie i publiczne prezentowanie informacji, opinii i stanowisk Organizacji;
7) prowadzenie promocji działalności Organizacji;
8) wrażanie zgody na patronaty Organizacji, wykorzystanie logo Organizacji oraz sponsorowanie imprez przez Organizację;
9) podejmowanie, na wniosek Prezesa, decyzji o tworzeniu funduszy celowych;
10) powoływanie, na wniosek Prezesa, Kolegium Ekspertów i prowadzenie listy Ekspertów Organizacji;
11) ustalanie zasad wynagradzania pracowników Biura Związku; powołanie Dyrektora Zarządzającego oraz wszelkiego rodzaju zlecenia prac na zewnątrz organizacji
12) rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących działalności Organizacji;
13) podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych organów.
Rozdział VI
Rada
§20.
- W skład Rady wchodzi co najmniej 5 i nie więcej niż 9 członków wybranych przez Walne Zgromadzenie w głosowaniu tajnym, spośród nieograniczonej liczby kandydatów zgłoszonych przez Członków Organizacji mających czynne prawo wyborcze do organów wybieralnych.
- Każdemu Członkowi Organizacji przysługuje ponadto prawo zgłoszenia kandydatów do Rady na Walnym Zgromadzeniu.
- Członkowie Rady wybierają ze swojego grona Przewodniczącego i Wice-przewodniczącego w głosowaniu tajnym, zwykłą większości głosów członków biorących udział w głosowaniu, w obecności co najmniej połowy nominalnej liczby członków Rady. Odwołanie następuje w tym samym trybie.
§21.
- Rada odbywa posiedzenie co najmniej raz w roku, z zastrzeżeniem, że w sytuacji opisanej w § 7 ust. 5, Rada winna zebrać się w terminie umożliwiającym zachowanie terminu wskazanego w tym postanowieniu.
- Pierwsze posiedzenie Rady, na którym dokonywany jest wybór Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego oraz Zarządu odbywa się w tym samym dniu co Walne Zgromadzenie, które wybrało Radę.
- Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej 4 członków Rady.
- O terminie miejscu i porządku obrad Rady, Przewodniczący zobowiązany jest powiadomić wszystkich członków Rady na czternaście (14) dni przed terminem przez wysłanie pisemnych zawiadomień listem poleconym lub drogą elektroniczną gwarantującą przekazanie informacji i dokumentów.
- Zapisy § 16 ust. 4 i 5 dotyczące posiedzeń Zarządu stosuje się odpowiednio do posiedzeń Rady.
- Przewodniczący prowadzi posiedzenia Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący Rady. Pierwsze posiedzenie Rady otwiera Przewodniczący Walnego Zgromadzenia do momentu wyboru Przewodniczącego Rady.
- Za wyjątkami przewidzianymi w niniejszym Statucie, uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków Rady w pierwszym terminie. W przypadku braku wymaganego kworum w pierwszym terminie, posiedzenie Rady odbywa się w drugim terminie, w tym samym dniu podanym w zawiadomieniu o zwołaniu Rady, a jej uchwały we wszystkich sprawach objętych porządkiem obrad będą ważne bez względu na liczbę obecnych na posiedzeniu członków Rady. Informacja o zasadach podejmowania uchwał musi być zamieszczona w zawiadomieniu o zwołaniu posiedzenia Rady.
- Głosowanie na posiedzeniach Rady odbywa się jawnie, chyba że Statut Organizacji stanowi inaczej.
- W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć inne zaproszone przez Radę osoby.
- Szczegółowe zasady pracy Rady określa regulamin uchwalony przez Radę.
§22.
Do kompetencji Rady należy:
- wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia;
- zatwierdzenie rocznych programów działania Organizacji;
- uchwalanie rocznego budżetu działania Organizacji;
- zatwierdzanie i nadzór nad realizacją planów działania Zarządu;
- podejmowanie na wniosek Zarządu uchwał w sprawie przystąpienia do istniejących lub tworzonych organizacji krajowych i międzynarodowych zrzeszających reklamodawców lub organizacji o celach zbieżnych z celami statutowymi Organizacji;
- uchwalanie stanowiska Organizacji w sprawach istotnych dla działalności gospodarczej Członków Związku;
- rozpatrywanie skarg i wniosków Członków Związku dotyczących działalności i funkcjonowania Organizacji;
- występowanie do Walnego Zgromadzenia o rozwiązanie Organizacji;
- rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu w przypadkach wskazanych w Statucie;
- uchwalanie składek celowych;
Rozdział VII
Walne Zgromadzenie
§23.
- Walne Zgromadzenie jest organem Organizacji rozstrzygającym o wszystkich najważniejszych sprawach należących do zakresu jej działania, wynikających z realizacji celów statutowych.
- Członkowie Organizacji uczestniczą w Walnym Zgromadzeniu osobiście bądź poprzez przedstawicieli osoby fizyczne będące ich reprezentantami lub pełnomocnikami (jednostki organizacyjne).
- Każdy Członek Organizacji na Walnym Zgromadzeniu ma jeden głos.
- Walne Zgromadzenie odbywa się w formule Zwyczajnego albo Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia.
§24.
- Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd raz w roku nie później niż do 30 czerwca danego roku.
- O terminie, miejscu i porządku obrad Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Zarząd jest zobowiązany powiadomić wszystkich Członków Związku na 30 (trzydzieści) dni przed jego terminem przez wysłanie pisemnych zawiadomień listem poleconym lub za pośrednictwem poczty elektronicznej gwarantującą skuteczne przekazanie informacji (potwierdzenie odbioru).
Zarząd jest zobowiązany przygotować niezbędne materiały związane z porządkiem obrad i dostarczyć je Członkom co najmniej 14 (czternaście) dni przed odbyciem Walnego Zgromadzenia - Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd z własnej inicjatyw lub na pisemny
wniosek co najmniej 10 Członków Organizacji, albo Rada z własnej inicjatyw. - Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie powinno się odbyć nie później niż 60 dni od daty żądania
jego zwołania i obradować jedynie nad sprawami objętymi porządkiem obrad. - Organ lub Członkowie Organizacji żądający zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia zobowiązani są określić porządek jego obrad oraz przygotować niezbędne materiały związane z porządkiem obrad i dostarczyć je wszystkim Członkom co najmniej 14 (czternaście) dni przed odbyciem Walnego Zgromadzenia.
§25.
- Obrady Walnego Zgromadzenia otwiera Prezes Zarządu, a w razie jego nieobecność członek Zarządu. Otwierający obrady zarządza wybór Przewodniczącego Walnego Zgromadzenia.
- Walne Zgromadzenie jest prowadzone według Regulaminu obrad uchwalonego przez Walne Zgromadzenie.
- Walne Zgromadzenie może podejmować uchwały jedynie w sprawach objętych porządkiem obrad.
- Z wyjątkami przewidzianymi w niniejszym Statucie, uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów, bez względu na liczbę obecnych przedstawicieli Członków Organizacji
§26.
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
- uchwalanie kierunków i programów działania Organizacji oraz ocena ich realizacji;
- udzielenie absolutorium Członkom Zarządu oraz Rady z tytułu wykonywanych funkcji;
- wybór i odwołanie w głosowaniu tajnym członków Rady;
- wybór i odwołanie w głosowaniu tajnym Prezesa, Wiceprezesa i Członków Zarządu;
- rozpatrywanie odwołania od decyzji innych organów Organizacji w przypadkach wskazanych w Statucie;
- przeprowadzanie badania bilansu, zgodności finansów Organizacji z dokumentami księgowymi i obowiązującym prawem oraz możliwość żądania sprawozdań i wyjaśnień od Zarządu;
- rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania finansowego Organizacji za ubiegły rok obrotowy;
- wyrażenie zgody na zaciąganie pożyczek lub kredytów;
- ustalanie wysokości wpisowego oraz składki członkowskiej a także trybu ich uiszczania;
- połączenie się z innymi organizacjami i/lub związkami;
- uchwalanie zmian Statutu;
- rozwiązanie i likwidacja Organizacji;
- podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych niniejszym Statutem do
kompetencji Walnego Zgromadzenia.
Rozdział VIII
Finansowanie działalności Organizacji.
§27.
- Majątek Organizacji pochodzi z:
1) składek członkowskich i składek celowych
2) subwencji, dotacji, spadków, zapisów, darowizn, z własnej działalności i dochodów czerpanych z majątku Organizacji oraz z ofiarności publicznej;
3) dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej zgodnie z obowiązującymi przepisami. Organizacja może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie produkcji, handlu oraz świadczenia usług, a wszelkie dochody z tej działalności służą realizacji celów statutowych i nie mogą być przeznaczane do podziału pomiędzy jego Członków; - Szczegółowe zasady prowadzenia gospodarki finansowej Organizacji, ustalać będzie Walne Zgromadzenie w drodze uchwał, w tym w szczególności dotyczących:
1) określenia wysokości składek członkowskich,
2) tworzenia funduszy i rezerw finansowych.y jego Członków;
Rozdział IX
Przepisy końcowe
§28
- Uchwały w sprawie zmian Statutu lub likwidacji Organizacji podejmuje Walne Zgromadzenie większością 2/3 głosów bez względu na liczbę obecnych. Informacja o tym winna być zamieszczona w zawiadomieniu o zwołaniu Walnego Zgromadzenia.
- W przypadku podjęcia uchwały o likwidacji Związku, Walne Zgromadzenie powołuje likwidatora i ustala na jakie cele powinien być przeznaczony majątek Organizacji. Uchwała taka podlega zgłoszeniu sądowi rejestrowemu.
- W sprawach nieuregulowanych w Statucie mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 23 maja 1991 roku o organizacjach pracodawców